הלב כמשאבה

הלב הוא משאבה שתפקידו העיקרי הוא להזרים דם המכיל חומרי מזון וחמצן דרך העורקים למטרה הסופית שהיא רקמות הגוף. החמצן מובל בתוך כדוריות הדם האדומות. ברקמות הגוף העורקים מתפצלים לעורקים ולנימיות ושם החמצן משתחרר מההמוגלובין ומאפשר את שריפת חומרי המזון, תהליך שבסופו נוצרת אנרגיה המשמשת לפעילות הגוף. תהליך השריפה מייצר פסולת הקרויה: פחמן דו-חמצני. לכן הדם שעושה דרכו חזרה מרקמות הגוף אל הלב, עני בחמצן ועשיר בפחמן דו-חמצני. הדם הורידי מוזרם מהלב אל הריאות ובתהליך הנשימה הוא עובר העשרה מחודשת בחמצן’ אשר גורם לדילול הפחמן הדו-חמצני וכך ניתנת שוב האפשרות להזרים דם מועשר בחמצן אל הרקמות וחוזר חלילה.

מה תפקיד הלב בתהליך זה?

הלב הוא שריר, הלב הוא איבר המורכב מ-4 מדורים הנקראים: פרוזדור וחדר שמאליים ופרוזדור וחדר ימניים. האיזור הימני בלב "שואב" את הדם מהורידים ומזרים אותו לריאות על מנת שיתבצע תהליך העשרה בחמצן על ידי שאיפת חמצן לריאות, כלומר, מחדש את ההמוגלובין ומדלל את הפחמן הדו חמצני. האיזור השמאלי, "שואב" את הדם המחומצן מהריאות ומזרים אותו אל "אבי העורקים" שמתפצל ומגיע לכל רקמות הגוף.

בין הפרוזדורים לחדרים ובין החדרים לאבי העורקים ולעורקי הריאה, מצויים מסתמים, אשר נפתחים בכל פעימת לב באופן מתוזמן ובכך מזרים את הדם בכיוון המיועד והנכון. לאחר זירמת הדם למקומו, נסגרים המסתמים באופן מלא, בכדי למנוע את חזרתו של הדם.

אחראי על קצב ההתכווצות וההרפיה של ארבעת המדורים הינו קוצב הלב, הממוקם בפרוזדור הימני ומשחרר גירוי חשמלי כ-60-100 פעמים בדקה אל מערכת הולכה חשמלית המצויה בשריר הלב ובכך אנו מקבלים את פעימות הלב.

שריר הלב זקוק בעצמו לאספקה של חמצן ומזון, היות והוא זה שמזרים ומספק דם לכל הגוף. את מזונו הוא מקבל מה"עורקים הכליליים" העוטפים את הלב כמין כתר. עורקים אלו יוצאים משורש אבי העורקים ומתפצלים עד חדרתם לתוך שריר הלב.

לסיכום

קוצב הלב, משחרר גירוי חשמלי המתפשט דרך סיבי הולכה מיוחדים דרך הפרוזדורים ולבסוף אל החדרים. הגירוי שנוצר גורם להתכווצות הפרוזדורים ומיד לאחר מכן להתכווצות החדרים. בין פעימה אחת לשניה החדרים עוברים תהליך הרפייה הגורמת לפעולת השאיבה. פעולת ההתכווצות וההרפיה מתוזמנים היטב בעזרתה של מערכת ההולכה החשמלית המאפשרת הזרקת דם עשיר בחמצן אל רקמות הגוף ואת שאיבת הדם העשיר בפחמן דו חמצני והעני בחמצן מהרקמות אל הריאות לצורך חמצון מחדש והתרוקנות הפחמן הדו חמצני. לאורך כל התהליך משתתפים מסתמי הלב אשר נפתחים ונסגרים באופן מתוזמן על מנת שתתאפשר זרימת דם בכיוון אחד בלבד.

Call Now Button
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support